Operos primadonos Nomedos Kazlaus sveikatos recepto svarbiausi ingredientai – pozityvus mąstymas, sportas ir klasikinė muzika...

2016-05-28

Virginija Grigaliūnienė

Muzikos kritikai operos solistei dr. Nomedai Kazlaus komplimentų nešykšti – pabrėžia įspūdingą jos vokalą, puikų tembrą, išskirtinį muzikalumą, emociniu tikslumu persmelktą įtaigią vaidybą ir kerintį žavesį... Greičiausiai dėl to dainininkė tokia populiari – ji nuolat kviečiama koncertuoti prestižinių Europos teatrų ir koncertų salėse, dalyvauja pasaulinio masto muzikiniuose projektuose, aktyviai dirba ir Lietuvoje. Energija spinduliuojanti operos primadona yra ne vieno šalies dainavimo konkurso komisijos pirmininkė ar narė, LRT laidų ciklo „Skambantys pasauliai su Nomeda Kazlaus“ idėjos autorė ir vedėja (rengia interviu su pasaulinio garso kultūros ir meno asmenybėmis).

Ji taip pat – dainavimo mokytoja (Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje veda atviras dainavimo meistriškumo pamokas), Maltos ordino savanorė...

Garsioji Nomeda Kazlaus – mūsų rubrikos „Sveikatos interviu“ viešnia.

 

Miela Nomeda, Jūsų sceninis gyvenimas yra nuolat lydimas malonios, bet kartu ir be galo daug jėgų reikalingos koncertinės įtampos. O gal jau susigyvenote su tokia būsena – išmokote nejausti nuovargio, atsiriboti nuo sceninio jaudulio?

Yra toks posakis, kad šuo ir kariamas pripranta (juokiasi). Darbo specifika, be abejo, diktuoja žmogaus gyvenimo būdą, bet jei išmokstama prisiderinti, priimti tą specialybinę specifiką, viskas bemat ir išsisprendžia. Aš visada atsakau ir savo jaunesniems kolegoms, ir mokiniams (solistė įkūrė kasmetinius vokalo ir aktorinio meistriškumo kursus „Palangos vasaros akademija“. – V. G.), kurie dažnai klausia, kaip scenoje susitvarkyti su stresu ir įtampa: išsiugdykite savyje sportininko charakterį. Kitaip sakant, reikia dirbti, stengtis save kuo geriau pažinti, išsiaiškinti, kas geriausiai atpalaiduoja, suteikia ramybės jausmą, ir tuo pasinaudoti. Toks savęs pažinimas yra nors ir priverstinis, bet neišvengiamas. Tik jo dėka scenoje įmanoma jaustis nepriekaištingai – be įtampos, jaudulio, streso ar nuovargio...

O kiek svarbi operos dainininkui jo sveikata? Ką reikia itin saugoti?

Kaip jau minėjau, operos solistą dažnai prilyginu sportininkui, ir ne bet kokiam, o vienam ištvermingiausių – ilgųjų distancijų bėgikui. Dainuoju kompozitoriaus Richardo Vagnerio operas, kurių trukmė – 4 ar net 5 valandos! Tai vadinamoji operos solistų sunkioji artilerija, nes tiek laiko išbūti scenoje dainuojant, vaikščiojant, kuriant mizanscenas išties nėra lengva... Su tuo nesusidūrusiam žmogui net sunku įsivaizduoti, kiek tam prireikia energijos, pastangų! Taigi fizinis pasirengimas operos solistui yra labai svarbus, todėl geriausi operos dainininkai yra atletiški, turi mėgstamą sporto šaką ir nuolat sportuoja. Juk ne tik ištvermė taip ugdoma – ir kūnas turi būti gražus... O saugoti reikia viską, pradedant nuo balso stygų ir baigiant plaučiais. Bet labiausiai – savo nervų sistemą. Pagrindinis dalykas, mano įsitikinimu, – kad žmogus gyventų harmonijoje pats su savimi. Juk balsas yra vienintelis gyvas instrumentas, todėl bet kokie pašaliniai veiksniai – gera ar bloga nuotaika, malonūs ar ne itin malonūs įvykiai – viskas tuojau pat persiduoda balsui ir jame atsispindi. Kaip kiekvienas mūsų, iškart pajuntame savo artimųjų nuotaiką iš balso – liūdnas, linksmas, nusivylęs, taip ir dainuojant balsas neišvengiamai išduoda solisto vidinę būseną. Kadangi viskas yra susiję su žmogaus nervų sistema, labai svarbu yra optimistiškas, pozityvus požiūris į gyvenimą. Reikia išmokti matyti daugiau teigiamų negu neigiamų dalykų...

Kaip vertinate savo sveikatą? Sunegalavusi griebiatės kuo stipresnių vaistų, kad tik greičiau pakiltumėte iš patalo, ar pirmiausia prisimenate liaudiškus gydymosi receptus, močiučių patarimus?

Jaučiuosi gerai, visada rūpinuosi sveikata, pirmiausia – subalansuota mityba ir sportu. Esu labai aktyvi, reguliariai lankausi ir sporto klube, ir teniso kortuose, o tai sveikatai ir apskritai savijautai – didelė ir veiksminga pirmoji pagalba. Be to, turiu gydytojų komandą, kuri prireikus visada yra pasiruošusi man padėti... Esu jiems be galo dėkinga. Na, o liaudies medicina, močiučių iš kartos į kartą perduodami patarimai – tikras praeities lobynas! Mano šviesios atminties močiutė sakydavo, kad sveikatą stiprina netgi pasninkas, dieta. Stengiuosi tą prisiminti, nors, teisybė, kai tenka daug dirbti, kartais energijos stygių nori nenori turiu kompensuoti gausesniu stalu... Žinau daug liaudiškų gydymosi ar organizmo stiprinimo priemonių ir jomis naudojuosi: dažnai kremtu česnaką, valgau citrinas, imbierą, raudonąsias paprikas – girdėjau, kad jie ir virusus naikina, ir imunitetą stiprina... Dar mano močiutė pabrėždavo gerai savijautai užtikrinti esą labai svarbius dalykus – pakankamą poilsį, kokybišką miegą...

Bet gerą operos solistės savijautą labai greitai gali pakeisti nelaukti netikėti pojūčiai, tarkime, užkimote, pradėjote kosėti, ėmė perštėti gerklę. Ar pažįstama tokia situacija?

Be abejo, puikiai žinau, ką reiškia užkimimas, temperatūra ar sopanti gerklė... Kai pradėjau dainuoti, įsivaizdavau, kad operos solistas negali sirgti, bet juk tai yra neišvengiama. Tikiu homeopatijos galia, esu išbandžiusi austrų, vokiečių ir šveicarų gamybos homeopatinius preparatus – fantastiškas poveikis! Lietuvoje šių preparatų, deja, nėra, o lietuvių gamybos homeopatinių vaistinių preparatų dar neteko išbandyti.

Vienas kitą vejantys koncertai, dalyvavimas daugybėje muzikinių projektų, autorinės laidos, dainavimo pamokos... Tokie dideli krūviai sveikatai negali neatsiliepti...

Iš tiesų, kartais pradedantys dainininkai manęs klausia, kiek svarbu solistui yra energija, fizinis aktyvumas. Esu įsitikinusi, kad mes jau gimstame su tam tikru energijos kiekiu. Vienas žmogus gali būti vulkanas, kurio visur pilna, kitas – labai ramus, lėtas, neįdomus... Mano asmeniniu pastebėjimu, daugelis labai gerų operos solistų yra vulkanai. Tai vaikščiojantys energijos kamuoliai, kurie sukauptą energiją tam tikru momentu atiduoda publikai. Įsivaizduokite, kiek reikia išspinduliuoti energijos – jau net ne apie balsą kalbu, o būtent apie vidinę energiją, – kad kiekvieną didelės koncertų salės klausytoją pasiektų tikra, nesuvaidinta emocija, kurią dainininkas jam siunčia... Tarp užsienio kolegų dainininkų turiu pravardes – mane vadina Turbo Nomeda, kiti – Super Nomeda. Tokie epitetai mane pralinksmina, o juokas juk irgi sveikata (šypsosi). Beje, aš net ir repeticijų metu mėgstu maksimaliai save išbandyti ir nesijaučiu „išsunkta“. Taigi man tie dideli krūviai neatrodo sunkūs, kol kas nejaučiu jų „šalutinio poveikio“ sveikatai...

Daug koncertuojate, kuriate vaidmenis garsiausių Vakarų Europos teatrų scenose. Ar dėl staiga užklupusių sveikatos problemų tekę kreiptis pagalbos į užsienio šalių medikus? Gal didieji Europos teatrai turi savo gydytojus – LOR specialistus?

Taip, teko keletą kartų klausti užsienio medikų patarimo – buvau peršalusi, turėjau kitokių sveikatos problemėlių... Visi Europos teatrai, į kuriuos buvau pakviesta dainuoti, turi geriausius daktarus, kurie rūpinasi dainininkų sveikata. O, pavyzdžiui, Barselonoje gyvena turbūt aukščiausio lygio visoje šalyje LOR specialistas dr. Pedro Claros, į kurį, jei tik peršalo, kreipiasi visi operos solistai, dainuojantys Barselonos Gran Teatre del Liceu. Beje, jo pacientė yra ir man jį rekomendavusi mano scenos partnerė garsioji Montserrat Caballe...

Jeigu vakariečių medikų kvalifikaciją palygintumėte su Lietuvos gydytojų pasiruošimo lygiu...

Galiu pasidžiaugti ir patvirtinti, kad Lietuvos gydytojai yra ypač aukštos kvalifikacijos ir jautrios širdies. Beje, tarp mano klausytojų koncertų salėse daug vietų užima būtent gydytojai. Labai džiaugiuosi bendravimu su puikiais daktarais – prof. V. Ostapenko, K. Laurikėnu, H. Ališausku, R. Čiurliene, A. Liveikiene, J. Savulioniene, R. Venskutoniene ir daugeliu kitų. Iš jų dažnai išgirstu, kad būtent klasikinė muzika juos labai gerai veikia, atpalaiduoja. Medikų darbas yra be galo atsakingas, lydimas įtampos ir stresų, todėl klasikinė muzika jiems yra tarsi atsvara susikaupusiai darbinei įtampai nuslopinti... Naudodamasi proga, visos šalies medikus ir farmacininkus noriu pakviesti į mano šventinį gala koncertą, kuris gruodžio 3 dieną vyks Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, o gruodžio 4-ąją – Kauno valstybinėje filharmonijoje su Kauno simfoniniu orkestru. Nors dar laiko yra, jau dėliojame repertuarą, deriname mano garsaus partnerio užsieniečio atvykimą– bus tikrai puikus koncertas!

Plačiau apie tai skaitykite „Farmacija ir laikas“ 2016 Nr. 4

Asmeninio archyvo nuotraukoje - operos primadona N. Kazlaus gerbėjų apsuptyje

 

 

© 2006 Visos teisės saugomos.