Kas chirurgams padeda užtikrinti pacientų saugą?

2021-07-22

Saugios chirurgijos klausimynas – įrankis, kuris padeda medikų komandai užtikrinti pacientų saugą. Klausimynas leidžia gydytojams lengviau komunikuoti tarpusavyje, atlikti darbą sklandžiau ir išvengti didelių klaidų. Kauno klinikų Chirurgijos klinikos abdominalinės chirurgijos gydytojas prof. Žilvinas Dambrauskas sako, kad saugios chirurgijos klausimynas padeda visai komandai vienodai įsitraukti į darbo procesą, pasidalinti atsakomybėmis ir sėkmingai atlikti operaciją. „Veiksmus, atliekamus operacijų metu, galima sistemingai aprašyti klausimyne, o tai ne tik leidžia išvengti klaidų, bet ir padeda lengviau į komandinį darbą įsitraukti naujiems nariams“, – profesoriui antrina Kauno klinikų Neurochirurgijos klinikos gydytojas neurochirurgas Karolis Bareikis.

Tinklalaidėje „P.S. Pacientų sauga“ prof. Ž. Dambrauskas ir K. Bareikis pasakojo apie tai, kaip ir kada saugios chirurgijos klausimynas yra naudojamas, nuo ko pradėti, norint jį įdiegti savo skyriuje bei kokie iššūkiai laukia.

Ar galima operacijas skirstyti į rizikingas ir nerizikingas?

Ž. D. Visos operacijos yra svarbios ir bet kokie veiksmai intervencijos metu pacientui gali sukelti riziką. Riziką gydytojai dažniausiai nusako nurodydami tikimybę procentais ar pacientų įvykių skaičiumi iš šimto ar tūkstančio atvejų. Tačiau tiek pacientams svarbu išaiškinti, jog tai yra gana bendras konkrečios procedūros rizikos vertinimas, dažnai leidžiantis palyginti skirtingų metodų efektyvumą, saugumą, situacijos sudėtingumą. Net tuo atveju, kai komplikacijų tikimybė gali pasirodyti nedidelė, pavyzdžiui, tikimybė yra 1 iš 1 tūkst. procedūrų, mes privalome pasakyti, kad tam konkrečiam pacientui pasireiškusios komplikacijos gali sukelti ritmas pasekmės. Niekas nėra tikras kam ir kada jos gali nutikti, todėl gydytojai turi aiškiai jas įvardinti pacientams (ar tai skausmas, infekcija, kraujavimas, kt.).

K. B. Vienos procedūros turi mažesnę riziką, kitos didesnę. Kai kurios operacijos atliekamos dažniau už kitas, todėl personalas apie jas ir jų keliamas rizikas kalba mažiau. Pacientai gali manyti, kad dažnai atliekamos operacijos nekelia jokios rizikos ir komplikacijų nebus, bet kiekviena operacija yra svarbi ir kelia tam tikrą riziką. Taip pat svarbu paminėti, kad komplikacijų gydymas reikalauja įvairių intervencijų, o tai irgi gali turėti rizikų.

Kada chirurgijoje pradėta kalbėti apie pacientų saugą ir klaidas?

Ž. D. Saugios chirurgijos klausimynas atsirado neseniai, bet jo forma ir išdėstymas sukurtas prieš 15 metų. Diegiant pacientų saugos kultūrą, svarbu, kad kiekvienas gydytojas išmanytų ir kitų kolegų darbą.  Operacinėje turi vyrauti stiprus tarpusavio ryšys tarp komandos narių, turime suprasti, už ką kiekvienas komandas narys atsakingas tam, kad operacija vyktų sklandžiai ir būtų kuo mažiau nelaimingų atsitikimų.

Kokios priemonės chirurgijoje padeda sumažinti komplikacijų ir klaidų dažnį?

Ž. D. Saugios chirurgijos klausimynas – vienas svarbiausių veiksnių, mažinančių klaidų dažnį chirurgijoje. Šiuo metu jį siūloma papildyti dar viena etapu – procedūros eigos aptarimu, vykstančiu prieš operaciją. Chirurgijoje gydytojai visada pasitaria, kokių reikės priemonių ar specialių įrenginių operacijos metu ir kokia planuojama operacijos eiga. Aptarimas padeda pasiruošti procedūrai.

K. B. Visi klausimai saugios chirurgijos klausimyne yra svarbūs ir padeda išvengti klaidų. Tai yra potencialios grėsmės ir personalas turi užtikrinti, kad tų grėsmių būtų kuo mažiau. Medicinoje yra situacijų, į kurias galima reaguoti lanksčiai, tačiau kai kurios procedūros yra standartinės, jas galima užrašyti ir susisteminti.

Su kokiais iššūkiais susidūrėte, kai pristatėte klausimyną komandai?

K. B. Pristačius klausimyną kolegoms, kilo dvejonių, ar tikrai visi klausimai aktualūs ir atitinka darbo specifiką. Kiekvienam kolegai paaiškinome, kad klausimus, kurie neaktualūs jų darbe galima praleisti. Taip pat atsižvelgdami į jų pastabas tobulinome klausimyną ir į jo kūrimo procesą įtraukėme visus komandos narius.

Ž. D. Kurdami saugios chirurgijos klausimyną, jį išvertėme į lietuvių kalbą, įteikėme kiekvienam komandos nariui ir liepėme pažymėti vietas, kurios jiems atrodo neaiškios ir kurios svarbios. Vėliau atlikome klausimyno analizę, aiškinomės, kurie punktai buvo išskirti kaip svarbūs ir kurie – ne. Nustebome, nes tuos išskirtus svarbius punktus mes jau taikome savo darbo praktikoje daugelį metų. Įdiegus klausimyną pasikeitė tik tai, kad dabar viskas yra nuosekliai pažymima specialioje formoje, o ne tik aptariama žodžiu. Tokia sistema padeda išvengti situacijų, kai kažkokie svarbūs klausimai lieka neaptarti, užmiršti.

Kada įstaigose atsirado saugios chirurgijos klausimynai?

K. B. Pirminis variantas Kauno klinikų Neurochirurgijos klinikoje atsirado 2015 m., tačiau mes jį keitėme, tobulinome ir oficialiai patvirtintas jis buvo tik šiais metais. Mes nenorėjome versti savo komandos narių juos pildyti, norėjome, kad jie patys suprastų, kam šie klausimynai reikalingi ir pastebėtų jų nešamą naudą.

Ž. D. Chirurgijos klinikoje klausimynas oficialiai patvirtintas šiemet, o iki šiol turėjome juodraštinį variantą. Klausimyno kūrimas – ilgas procesas, nes pirmiausia su juo reikia supažindinti personalą, aptarti, ką galima padaryti kitaip ir išklausyti kiekvieno nuomonės. Tai reikalauja daug laiko, bet tikiu, kad tradicija naudoti saugios chirurgijos klausimyną darbo praktikoje jau formuojasi.

Kokie pokyčiai atsirado, pradėjus naudotis saugios chirurgijos klausimynu?

K. B. Klausimynas kolegoms padeda sekti vienas kito darbą, tinkamai pasiruošti operacijai ir sėkmingai ją atlikti. Visa komanda įsitraukia į klausimyno pildymo procesą, todėl visi jaučiasi reikalingi ir svarbūs. O darbui vykstant  sklandžiau, pasitaiko mažiau klaidų.

Ž. D. Pastebima, kad įdiegus panašiais sistemas, nelaimių atvejis operacijų metu sumažėja apie 50 proc. Tokių didelių pokyčių mes nepastebime, tačiau smulkių klaidų dabar tikrai darome rečiau. Mažos klaidos gali virsti didelėmis problemomis, todėl džiaugiamės ir tokiais rezultatais.

Ką galėtumėte patarti kitiems, planuojantiems įdiegti saugios chirurgijos klausimynus?

K. B. Diegiant saugios chirurgijos klausimyną, reikėtų aptarti detales su komanda, išklausyti jų pasiūlymus ir atkreipti dėmesį į įvardintas problemas, su kuriomis jie susiduria.

Ž. D. Norint, kad saugios chirurgijos klausimynas padėtų komandai, jis turi tapti darbo kultūros dalimi. Saugios chirurgijos klausimynas neturėtų tapti dar vienu dokumentu, pildomu tik kritinės situacijos metu, todėl į šį procesą reikėtų įtraukti visą komandą. Tik tokiu būdu klausimynas galės pakeisti nusistovėjusią tvarką ir padės komandai išspręsti problemas.

Ar galėtumėte pasidalinti istorija, kai saugios chirurgijos klausimynas padėjo išvengti komplikacijų?

Ž. D. Saugios chirurgijos klausimynas padėjo išsiaiškinti, kad į operacinę atvežtas ne tas pacientas, kurį numatyta operuoti. Klausimai padeda iki galo įsitikinti, kad pacientas operacinėje yra tas, kuris ir turi būti. Kitu atveju, tik pradėjus operaciją, suprastume, kad tai ne tas pacientas.

K. B. Rezidentūros metu turėjau tinkamai paruošti pacientą kaukolės pamato operacijai. Apie kraujo sutapatinimo poreikį aš pranešiau slaugytojai, tačiau praėjus kuriam laikui po operacijos, paaiškėjo, kad pacientės hemoglobinas kraujyje kritiškai sumažėjo, o kraujo komponentų transfuzijai tinkamai nepasiruošta. Pasirodo, kad slaugytoja mane ne taip suprato. Šiuo metu aš nesu girdėjęs, kad taip nutiktų, nes gydytojo sprendimas užrašomas paruošimo operacijai klausimyne.

Kauno klinikų informacija

 

 

© 2006 Visos teisės saugomos.